Nieuwe frisse expo’s in Design Museum Gent

Vanaf vrijdag 25 oktober 2019 lopen er twee nieuwe expo’s in het Design Museum Gent. Relatief kleine, ze beslaan elk één verdieping van de achtervleugel van het museum. De eerste belicht de modernistische Braziliaanse meubels van de Studio d’Arte Palma (1948 – 1951) waarin Lina Bo Bardi en Giancarlo Palanti samenwerkten, en die aan de basis lagen van design in dat land. In de tweede brengt Sara De Bondt een mooie verzameling grafische ontwerpen uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw, het onderwerp waaraan deze ontwerper, uitgever en docent haar doctoraatsstudie wijdt. ‘Off the Grid’ heet die tentoonstelling, omdat er nog maar weinig is bestudeerd van de grafische designs uit die periode. De scenografie van beide expo’s oogt fris, en ze zijn inhoudelijk sterk en inspirerend. Zeker de moeite voor wie houdt van design en grafische vormgeving, of gewoon van al wat mooi is.

De tentoonstelling Lina Bo Bardi & Giancarlo Palanti. Studio d’Arte Palma 1948-1951 liep eerder al op het Salone del Mobili 2018, in de Milanese Nilufar Gallery. Ze bevat de grootste collectie Bo Bardi-meubels die ooit werd samengebracht. Waaronder ook zeldzame objecten uit Brazilië, waar de Italiaans-Braziliaanse Lina Bo Bardi (1914-1992) het modernisme en rationalisme dat ze in Italië leerde kennen importeerde en combineerde met haar liefde voor ambacht en plaatselijke materialen. Ze creëerde er in 1947 onder meer de MASP Chair, de eerste opvouw- en stapelbare stoel. Met dit moderne meubelstuk stond ze aan de wieg van het Braziliaanse design. Deze stoelen zijn in hun originele versie te zien in het Design Museum Gent, naast andere zitmeubelen en tafels die zowel iconisch als alledaags overkomen. En zoals het gaat met sterk design: na zowat zeventig jaar blijkt de tijd er nog altijd geen vat op te hebben. Er is ook een video te zien over het leven en werk van Lina Bo Bardi, waarvoor je in een gelimiteerde Arper-heruitgave van haar schaalvormige Bowl Chairs mag gaan zitten, heerlijk is dat.

In de kelderverdieping van het museum, neemt Off the Grid je mee naar Belgisch grafisch design uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Het is een expo van curator Sara De Bondt, en meteen ook het onderwerp van haar doctoraatsstudie. Geen wonder dus dat de grafische ontwerpen in thema’s worden onderverdeeld – zoals typografie, sociale relevantie of patroon – en dat het allemaal gestructureerd en helder overkomt. Want ook in de scenografie zie je de hand van een geoefende grafische ontwerper. Naast de grote lijnen die door de thema’s worden uitgezet, kan je ook inzoomen op specifieke wetenswaardigheden. Zo zie je er hoe het Design Museum Gent aan zijn logo kwam, het bestaat uit de gestileerde letters K en A, die verwijzen naar de naam van de toenmalige ‘Dienst voor de Kunstambachten vzw’ die het toenmalige Museum voor Sierkunst beheerde. Ook boeiend: op videoschermen kan je kijken naar vijf interviews die Sara De Bondt hield met ontwerpers Sophie Alouf, Rob Buytaert, Boudewijn Delaere, Herman Lampaert  en Paul Ibou. Ze praten over hun werk in die tijd, ook over wat intussen weer verdwenen is. Deze video’s hebben dan ook een belangrijke documentaire waarde, ze zullen na de tentoonstelling in het museumarchief bewaard blijven. Maar zijn nu eerst te bekijken door geïnteresseerde ontwerpers en ander schoon volk.

Lina Bo Bardi & Giancarlo Palanti. Studio d’Arte Palma 1948-1951 en Off the Grid , van 25 oktober 2019 tot 16 februari 2020 in Design Museum Gent.

 


door