ADAM, de ’tiende bol’ van het Atomium

Philippe Decelle
Philippe Decelle

Vandaag opent op de Heizel een nieuw museum voor het grote publiek, ADAM, wat staat voor Art Design Atomium Museum. Met de nadruk op design en meer specifiek op ontwerpen in plastic. Want dat is de essentie van wat er te zien is: 500 objecten die de geschiedenis van plastic design weergeven. En nog eens 1500 stuks die in het magazijn wachten op de jaarlijkse wissel in de vaste collectie, of op een tijdelijke expo. Die ruime collectie is nogal uniek in de wereld en het levenswerk van Brusselaar Philippe Decelle. Hij verzamelde en stapelde al die objecten in zijn herenhuis, tot het te klein werd en hij een overnemer zocht en vond.

Persverantwoordelijke Inge Van Eycken: “Toen we de collectie van Philippe Decelle gingen bekijken bij hem thuis, met het oog op de aankoop, was er op sommige plaatsen bijna geen doorkomen aan, we moesten hier en daar haast over de stukken kruipen. Maar de man is zeer opgelucht nu, en tevreden over het nieuwe museum en de presentatie van ‘zijn’ collectie. Hij verbleef de laatste tijd in het buitenland en keerde net voor de opening terug om alles te komen bekijken. En was erg opgetogen over het resultaat.” Dat kan natuurlijk wel, want 500 voorwerpen die vroeger op elkaar stonden krijgen nu volop ruimte, en worden gepresenteerd in zeven verschillende thematische groepen, die vooral de geschiedenis van plastic design volgen. De Plasticarium-tentoonstelling start met de Universale-stoelen van Joe Colombo aan de ingang om te eindigen bij de ecologische toekomst van plastics gewonnen uit organisch materiaal, waaronder zelfs menselijke uitwerpselen (!). Met daartussen veel bekende én herkenbare voorwerpen als prachtige bolvormige tv-toestellen, radio’s en platendraaiers, het kunststoffen bureau dat Georges Pompidou liet maken voor in het Élysée, tal van stoelen en meubels waarvan er ook nog enkele in productie zijn, zoals de La Marie en de Componibile-kastjes bij Kartell of de Vågö uit de PS-collectie van Ikea.

Dit nieuwe museum toont vooral stukken uit massaproductie vanaf de jaren 60 en dat roept leuke herinneringen op aan de eigen kinderjaren, of – voor wie wat jonger is – aan wat je zag bij je grootouders. Het is teruggaan naar die wonderjaren uit de jeugd waarbij alles zonnig leek, een gevoel waaraan ook de warme kleuren van de designobjecten volop bijdragen. Het nieuwe museum huist in de rechtervleugel van het Trade Mart-gebouw, op de hoek van de laan die uitgeeft op het Atomium. Doordat het gebouw zich op een afstand van de straat bevond, en wat weggestoken achter struiken, hebben de architecten van Lhoas & Lhoas er ook aan gedacht de ruimte voor het nieuwe ADAM-museum open te trekken, er een slingerend wandelpad aan toe te voegen en de ingang te laten opvallen met een in het oog springende trap, naar een ontwerp van Jean Nouvel. Die heeft wat weg van een felgekleurde stelling, wat naar verluidt refereert aan het vaak tijdelijke karakter van plastic. Dat tijdelijke is trouwens ook een bekommernis van de museumuitbaters, want plastic staat er niet voor bekend zeer lang mee te gaan. Zeker bij ‘opblaasbare’ meubels – een aparte sectie in dit Plasticarium – van eind jaren 60 moet het een huzarenstuk zijn ze voor de komende generaties te bewaren. Daarom,  en ook omwille van de invloed van licht op de kleuren, zijn er haast geen ramen die uitgeven op de museumzalen.

Enfin, het Atomium heeft er zijn ’tiende plastieken bol’ bij. Een uitdrukking waarmee gelachen werd, maar die niet helemaal onterecht is. Want de expomakers van het Atomium stootten vaak op de beperkingen van dat gebouw, waarbij zeker het gebrek aan lange rechte muren en ruimtes hen kopzorgen bezorgde. De nieuwe extra expositiezalen in ADAM – samen goed voor 5000 m², waarvan de helft voor de permanente collectie – zijn veel makkelijker om in te exposeren, waardoor sommige tentoonstellingen die eerder in het Atomium doorgingen, nu zullen verhuizen naar deze nieuwe stek. De eerste tijdelijke expo in ADAM is een over Eames en Hollywood, met nooit eerder getoonde foto’s uit de collectie van Charles & Ray Eames.

ADAM vind je tussen het Atomium en Heizelpaleis 5, en is alle dagen open van 10 tot 18 uur, behalve op dinsdag. De normale toegangsprijs is 10 euro, al is ook een combi-ticket mogelijk voor Atomium én ADAM. Er verscheen net een cataloog met als titel ‘The Plastic Collection’, 216 pagina’s en 300 foto’s, te koop voor 24 euro in de nieuwe shop. Er is trouwens ook een café met verse snacks, die hopelijk niét refereren aan plastic.

[wzslider interval=”2500″ transition=”‘slide’”]


door