Linkeroever Uitgevers stopt ermee

Klein bericht in De Standaard vanochtend: VBK België – deel van het grote Nederlandse boekenhuis Veen Bosch & Keuning – schrapt het label Linkeroever Uitgevers. Dat bracht onder andere werk uit van Sophie de Schaepdrijver en Alex Agnew. Hun uitgever, Ronald Grossey, en pr- en marketingmanager Sophie Verbist werden verzocht het huis te verlaten. VBK België beperkt zich naast import van de Nederlandse uitgaven, voortaan tot de imprint Houtekiet, die al meer dan 25 jaar bestaat.

Officieel luidt het dat de uitgeverij ‘een nieuwe koers wil varen om gerichter in te spelen op de nieuwe trends in de markt’. En daar wringt het schoentje natuurlijk, ook bij andere uitgevers. De one-million-dollar-question is: wat moet een uitgeverij doen om de gewisse achteruitgang van het papieren boek op te vangen? Auteurs als een compleet ‘merk’ neerzetten en exploiteren? Social media volop uitspelen? Maar wat brengt dat op? Verhalen ook via andere media zoals bewegend beeld brengen? Nieuwe vormen van elektronisch uitgeven in de markt zetten? Welke dan? Moeilijke vragen, waarop niemand al een pasklaar antwoord heeft. Konden ze maar gewoon wat Jeroen Meusen bijmaken.

VBK

 


door