BOEKEN DESIGN

11/07/2017 at 14:59

Hilde Francq: onderschat nooit de kracht van kleur

Onlangs schreven we over Het geheime leven van kleuren, een boekje met boeiende verhalen over allerlei kleuren, ook onbekende. Wat ons toen opviel: er stond geen enkele foto in, sterk was dat. In het nieuwe Kleur verkoopt van Hilde Francq is dat wel anders. Na een inleiding over kleurenpsychologie, overloopt ze ook de belangrijkste kleuren. Daarbij toont zij wél volop foto’s , minstens 4 keer meer dan tekst. Daardoor lijkt het misschien wel een populair, te makkelijk boek. Maar gelukkig gaat Francq na het beknopte kleurenoverzicht nog bijna 200 bladzijden door, terwijl het aandeel informatie & wetenswaardigheden stijgt. Waardoor je tegen het einde echt veel hebt bijgeleerd, en je ogen ook de kost hebben gekregen.

De essentie van dit boek, vind je meteen vooraan, op de flaptekst: ‘Choosing colors should not be a gamble. It should be a decision. Colors have a meaning and a function’ – Verner Panton. Vaak worden kleuren van producten pas helemaal op het einde gekozen, als iets ‘wat ook nog moet gebeuren’. Terwijl ze cruciaal zijn, ze hebben een groot effect, ook op de verkoop. Dat is logisch, want we associëren kleuren met bepaalde gevoelens of gedachten. Denk maar aan de aangeleerde betekenis van een groen of een rood licht. Of aan in de loop van onze evolutie opgeslagen associaties, zoals het blauw van de lucht, dat rustgevend overkomt, want bij een ver, helder zicht is alles veel veiliger, meer te vertrouwen. Daarom is het blauw van Deutsche Bank of Nivea geen toeval. Daarnaast wordt het effect van kleur vaak cultureel bepaald. Wit staat op de ene plek symbool voor zuiverheid en trouw, op de andere is het de kleur van de dood.  Of neem roze: in vroegere tijden is het nog een typische jongenskleur geweest.

Naast het – grotendeels onbewuste – effect dat kleuren bijna altijd op ons hebben, zijn er ook trends, die gedurende enkele jaren opkomen, een hoogtepunt bereiken en nadien langzaam weer naar de achtergrond verdwijnen. Denk maar aan pastelkleuren. Of momenteel groene en  huidkleurtinten in het interieur. Of de opkomst van de witte auto’s de laatste jaren, een trend die nu stilaan plaatsmaakt voor wat vrolijkere kleuren zoals warm oranje. Ook interessant: vele merken laten een beperkt aantal producten met trendy kleuren de aandacht trekken, maar in de praktijk kiezen hun klanten dan toch nog voor de  klassiekere tinten. Die moet je als fabrikant dus zeker in je gamma houden.

Wat dit boek ook een meerwaarde geeft, zijn de interviews met 16 vrouwen en mannen die professioneel met kleur bezig zijn. Designers zoals Erwan Bouroullec en Axel Enthoven, producenten zoals Mette Hay, maar ook andere experts zoals kok Seppe Nobels, die terecht opmerkt dat je met groenten veel kleurrijker kan koken dan met vlees of vis. Interessant is ook het gesprek met VUB-professor Malaika Brengman, een autoriteit op het vlak van wetenschappelijk onderzoek naar kleur. Ze vertelt bijvoorbeeld over een experiment waarbij ze proefpersonen bruine Fanta schonken en gele Coca-Cola. En ja hoor, wie de donkere Fanta kreeg proefde Coca-Cola, en wie gele Coca-Cola dronk, dacht dat het Fanta was. Waaruit bleek: onderschat nooit de kracht van kleur, ze beïnvloeden je meer dan je denkt. En precies dàt is de rode draad doorheen het boek.

Kleur verkoopt van Hilde Francq, Lannoo Campus, 276 pagina’s dik, 34,99 euro.