DESIGN FOOD

29/10/2015 at 16:46

Hoe en wat eten we in 2050?

Kwintessens 2050Boeiend artikel in de laatste Kwintessens, over de toekomst van het eten. Met een voorspelling hoe onze voeding en onze keuken er zullen uitzien in 2050. Journaliste An Bogaerts distilleerde 11 evoluties die op ons afkomen, we vatten ze graag voor u samen:

  1. Eten wordt overbodig.  Voor wie het te druk heeft of gewoon niet zo graag tafelt, pakken enkele techneuten van Silicon Valley nu al uit met Soylent. Dat is een drankje met alle voedingsstoffen die je op een dag nodig hebt. Een van de bedenkers, Rob Rhinehart, verwacht dat er twee soorten maaltijden zullen ontstaan: het gezellige tafelen met vrienden en familie, zoals we dat nu ook al kennen, en het snelle drankje voor als we geen tijd of zin hebben.
  2. Verpakkingen gooi je niet weg, maar eet je op. Denk bijvoorbeeld aan wafels die nu nog in een individuele verpakking zitten én samen in een pak. Die individuele verpakkingen zouden eetbaar worden, zoals de WikiPearls: een vlies rond bijvoorbeeld een bol ijs, wat yoghurt of kaas. Je eet ze gewoon mee op, wat de afvalberg gevoelig verkleint.
  3. De keuken denkt voor jou. Ikea werkt er al aan, en toonde ze op de Design Week en de wereldexpo in Milaan: de slimme tafel. Je legt je ingrediënten op de keukentafel en die toont je welke lekkere combinaties mogelijk zijn.  Bij een tomaat is dat bijvoorbeeld mozzarella en basilicum. Er zijn nu ook al intelligente koelkasten: ze weten welke ingrediënten uitgeput of vervallen zijn en bestellen zelf bij.
  4. Minder vlees, ander vlees. Die eerste tendens is al aan de gang: we eten stilaan minder vlees, omwille van de gezondheid, maar ook omwille van de druk op het milieu. Er komen ook al alternatieven zoals insecten. En tegen 2050 genieten we misschien van een sappig stukje stamcelvlees, dat oorspronkelijk werd ontwikkeld door de NASA. Vergt veel minder energie, produceert veel minder broeikasgassen, en is misschien nog lekkerder en gezonder ook, wie weet.
  5. Weg met de obers? De loonkosten zijn hoog en de digitalisering neemt toe, ook in restaurants. De oplossing: je tikt je bestelling in op de digitale tafel, een robot brengt het eten, en wanneer de tafel ‘voelt’ dat je genoeg hebt, vraagt ze zelfs of het lekker was. De rekening krijg je op je smartphone. Onmogelijk? Nu al uit te proberen bij ‘interactive restaurant’ Inamo in Londen.
  6. Kruid je eten met muziek. Niet alleen uitzicht en geur, maar ook muziek bepaalt mee de smaak van wat je eet. Uit The Bittersweet Study van de Oxford University blijkt dat hoge tonen ons eten zoeter doen smaken en lage tonen bitterder. Onderzoeker Rusell Jones: ‘We zouden het suikergehalte in sommige voedingswaren kunnen reduceren en compenseren met de juiste muziek op de achtergrond.’
  7. Ook interieur beïnvloedt de smaak. En daaraan zou tegen 2050 veel meer aandacht worden besteed. Zo ontdekte drankenfabrikant Diageo nu al dat ronde tafels, afgeronde stoelen en rood licht ervoor zorgen dat whisky zoeter smaakt. Koffie- en ontbijtbars – waar veel zoets wordt geserveerd – kunnen ook van die rondingen gebruik maken, terwijl pizzatenten via hoekig design het zoutige aspect kunnen benadrukken.
  8. Lokaal en kwalitatief. Een tendens die nu al is ingezet, zal nog meer terrein winnen: consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt, wat erin zit en hoe het bewerkt is. Ze eisen dat winkels open kaart spelen en kiezen bij voorkeur voor lokale producten. En voor plaatselijke initiatieven ook, zoals samen dieren of gewassen kweken en verdelen. Mooi voorbeeld: Het Spilvarken in Gent.
  9. ’t Komt al uit de printer. Food printen is moeilijker dan gewoon 3D-printen met kunststof, en toch komt het stilaan van de grond. Suiker ‘drukken’ gaat al behoorlijk vlot, en met chocolade wil het ook al wat lukken. Mooi voorbeeld is dat van Smoothfood, dat in Duitse rusthuizen de oorspronkelijk ‘saaie pureetjes’ omtovert tot appetijtelijke, gevarieerde en verrassende creaties, waardoor de bejaarden met meer plezier eten, ook al gaat dat moeilijk.
  10. Daar zijn de drones. Die toestellen zijn nu  al een hit in de winkel, en straks dé manier om eten thuis te brengen. Online bestellen en even later hangt een drone voor je voordeur. Bestaat al op op beperkte schaal trouwens: in de keten Yo! Sushi brengen drones sushibestellingen van de keuken naar het terras.
  11. Perfect, of net niet. In laboratoria worden almaar nieuwe, ‘perfectere’ voedingswaren bedacht. Zoals lekvrije tomaten, aardbeien die naar framboos smaken, volmaakt ronde appels, aardappelen die zorgen voor meer resistentie tegen malaria. Maar hoe beter die experts hun best doen, hoe sneller de tegenbeweging groeit die net opkomt voor het imperfecte. Zoals fruit en groenten met ‘foute’ vormen en maten. Vanaf volgende lente weer te koop bij Delhaize trouwens.

Meer info over deze 11 tendensen in Kwintessens, het papieren kwartaalmagazine van Design Vlaanderen, 7 euro voor een los nummer, 25 euro voor een jaarabonnement. 

Koken 2050 WIKICELL Chocolate Vanilla ZNOR ©PHASE_ONE_PHOTOGRAPHY

EETBARE VLIESVERPAKKING

Koken 2050  i-TRAY ZNOR

DRONE DELIVERY

Koken 2050  Inamo ZNOR

INTELLIGENTE RESTAURANTTAFEL

Koken 2050 Ikea intelligente tafel ZNOR

IKEA’S SLIMME KEUKENTAFEL

Koken 2050 UV room Mandarine (c) Scott Wright ZNOR

WANDEN BEÏNVLOEDEN SMAAK / RESTAURANT ULTRAVIOLET SHANGHAI