De vruchtbare romance tussen Ikea en Hay

Vorige week ‘huwden’ IKEA en HAY voor de verzamelde Belgische pers. Plaats van de plechtigheid:  de Norske Sjømannskirken – de Noorse Zeemanskerk – in Antwerpen. En wat bleek? Dat de trouwers wel zeer content waren met hun Zweeds-Deense romance. En vooral: dat het prille huwelijk al héél vruchtbaar was. Want het Zweeds-Deense designerskoppel zette maar liefst 60 (!) voldragen producten op de wereld, het ene nog mooier dan het andere. En allemaal duidelijk familie van elkaar. Hun achternaam: Ypperlig.

Dé vraag die bij een samenwerking tussen een wereldwijde reus als IKEA en een relatief jonge designfirma uit Kopenhagen op ieders lippen ligt: waarom doen ze dat? Wat hebben ze erbij te winnen? En gaat dat wel, samenwerken aan een nieuwe IKEA-collectie als Ypperlig? Het antwoord op die laatste vraag is simpel: ja, het is gelukt. Zeer goed zelfs, dat zie je meteen als je naar de nieuwe meubels, lampen en accessoires kijkt. Die zien er strak en mooi vormgegeven uit, sommige hebben zelfs iets tijdloos in zich. En ze vormen allemaal samen ook een mooi geheel. Waarom deze twee bedrijven het met elkaar deden? Omdat ze allebei vooruitkijken en geloven dat samenwerken meer en meer de toekomst is. Rolf Hay daarover: “We hadden meteen het gevoel dat de cultuur van IKEA zeer open is, ze zijn niet bang om dingen te delen. Dat was een van de reden die me zin gaf om met hen samen te werken: het feit dat we echt iets van elkaar zouden kunnen leren. Zo hebben we kunnen ervaren hoe eenvoudig de leveringsketen van IKEA werkt. En hoe ze complexe dingen vereenvoudigen tot een beter én goedkoper alternatief. We hebben ook ijzersterke oplossingen leren kennen en veel opgestoken over hoe je komt tot platte verpakkingen.” Allicht speelt ook de positionering van beide merken een rol. IKEA kan zich door de samenwerking met HAY profileren als een merk dat ook wat meer upscale producten in de rekken legt. Terwijl HAY zijn naambekendheid kan opvoeren bij IKEA-klanten die later misschien willen overstappen op een wat duurder – maar toch nog betaalbaar – Scandinavisch designmerk. En in de coulissen wordt gefluisterd dat dit misschien wel de voorbode is van een volledig samengaan later. Maar bon, daarvan is nu zeker nog geen sprake.

Zelfde focus op goed gedesignde basics en slimme productie

Wat zeker ook heeft meegespeeld, naast dat wederzijds bijleren: de twee merken hebben eenzelfde ontwerpstijl, met een sterke focus op Scandinavische eenvoud. En ze hechten naast het pure ontwerpen ook allebei veel belang aan het productieproces. Rolf Hay: “We hebben veel en hard gewerkt, maar het was nooit een gevecht. Dat kwam onder meer omdat de drijvende kracht bij zowel HAY als IKEA de productie is. Ja, we zijn ontwerpers, maar wel met een oprechte passie voor hoe dingen gemaakt worden. Andere designers die graag met IKEA zouden samenwerken kan ik alleen maar zeggen: het is zeker nuttig als je iets van industriële productie kent. Er wordt veel beslist op de fabrieksvloer, dus kan je maar beter zien dat je daar bent en er iets vanaf weet.” Die kennis van de productie is natuurlijk ook voor IKEA cruciaal om de prijs te kunnen drukken.  Zo wordt de mooie stoel uit deze Ypperlig-collectie in amper 30 seconden (!) geproduceerd, door vloeibare kunststof in één keer in een matrijs te spuiten. Zodat die voor nog geen 50 euro in de winkel kan staan. Wat niet alleen IKEA, maar ook HAY zeer oké vindt. Mette Hay daarover: “We hebben meteen aan IKEA duidelijk gemaakt dat we hun bedrijfsconcept trouw wilden blijven: eerlijke producten die lang meegaan, tegen een betaalbare prijs.” Iets waar de gemiddelde consument ook geen bezwaar tegen zal hebben, vermoeden we.

Een collectie van een hoog niveau 

In tegenstelling tot bijvoorbeeld IKEA’s PS-collecties waaraan veel verschillende designers meewerken, zit in deze Ypperlig-reeks een duidelijke rode draad. En waar bij de PS het ene ontwerp echt veel beter is dan het andere, is de gemiddelde kwaliteit van deze nieuwe stukken zeer hoog. Dus: veel mooie meubels en accessoires, en weinig of geen dieptepunten. Dat is voor een collectie met ongeveer 60 stuks een hele prestatie. Natuurlijk zijn er een aantal voorwerpen die ons meer aanspreken. Zoals hierboven al gezegd: de stoelen. Of de sobere driezitsslaapbank (599 euro), de grote tafel met fineer, staal en massief houten poten (199 euro) samen met de typisch Scandinavische krukjes in massieve beuk (19,99 euro), de spiegels met gepoederlakt staal en een handig opbergbakje (vanaf 9,99 euro), de LED-tafellamp en leeslamp (39,99 en 49,99 euro), de schrijfset (9,99 euro), de kandelaar met architecturale inspiratie (amper 3,99 euro), de doos met nooit-helemaal-afsluitbaar deksel (vanaf 3,99 euro) en last but not least: de met nieuwe designs opgedirkte wereldberoemde IKEA-tas (1,99 euro).  Allemaal items die de perstekst zo omschrijft: ‘Uiteindelijk is Ypperlig een collectie geworden die duidelijk de visie verbeeldt die Mette en Rolf hadden toen ze hun tanden zetten in het project: een collectie die hulde brengt aan de basics, met producten die slim maar toch niet te flashy zijn, en van een tijdloze kwaliteit die heel mooi oud wordt’. Voor een keer gaan we dat niet tegenspreken.

Ypperlig ligt vanaf nu in alle IKEA-woonwarenhuizen, zolang de voorraad strekt.

[wzslider interval=”2500″ transition=”‘slide’”]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


door