BAD, Belgium Art and Design: not bad at all

Zopas opende de tweede editie van BAD, wat staat voor Belgium Art and Design. Plaats van het gebeuren:  het mooie, daarbij passende  Gentse ICC, waar – zoals de naam het zegt – Belgische kunst en design wordt tentoongesteld. En vooral ook verkocht, want deze beurs is een commerciële onderneming, waar standhouders na een dag of vier graag afsluiten met een positieve rekening. En dat zou wel eens kunnen lukken, want de organisatoren bedachten een concept met ‘body’, waar bezoekers een goeie kluif aan hebben. Het is niet alleen een evenement met grote merken, of met jonge ontwerpers, of met vintageverkopers, of met kunstenaars en galerieën. Nee, BAD is het allemaal, het is een smaakvolle mix van dat alles. En ja, ze hebben ook gedacht aan enkele gezellige plekken met – ook al Belgische – spijs en drank. Kortom: een aanbod dat de moeite is om voor langs te lopen. Een waarbij, zoals de pr-mensen dat zeggen, de ‘beleving centraal’ staat.

BAD deed voor de uitwerking een beroep op consultants Siegrid Demyttenaere (DAMN° Magazine en curator van expo’s) & Willem Elias (gewezen professor, kunstcriticus en curator) die het evenement bouwden rond kwaliteitsvolle hedendaagse Belgische kunst en design, dat is de rode draad. En ook een goed idee: ze werken samen met Frederic Rozier die in datzelfde ICC al vaak zijn Designmarkt organiseerde en dat nu ook doet, tijdens BAD. Waardoor meteen ook de grote eerste verdieping een koopzone wordt voor wie op zoek is naar een al wat oudere Bertoia of ander schoon gerief.

In totaal kan je vijf grote zalen bezoeken: op het gelijkvloers vind je twee zones met designers en designmerken, waar ook de eregasten kunstenaar Frederik Van Simaey (met onder andere een gerecycleerde verlichtingspaal die een zitbank werd) en lichtdesigner Frederik Delbart (die er zijn nieuwste LED-lamp Aluci.one toont) en een grote hal met alle kunstenaars en galerieën bij elkaar, met onder anderen Kim de Ruysscher, Koen Fillet, Loreta Visic of Carmen De Vos. Op de hoogste verdieping – dus boven de vintagemarkt – kan je kennismaken met de jongere Belgische ontwerpers, zoals de fijne lieden van Yaswig, bedenkers van de flexibele werktafel, waaraan je ook staand kan schrijven of computeren.

Wordt dit een succes? Vorig jaar kregen ze 12.000 liefhebbers over de vloer, en de kans is groot dat het er nu meer zullen zijn. Want de ingrediënten zijn er: het aanbod is ruim, de standhouders hebben een zeker niveau, het is er aangenaam vertoeven en je kan er als bezoeker beslist wat ontdekken, of kopen. Op dat laatste vlak is er trouwens voor elk budget wat te krijg: van kleine, goedkope items tot een groot, marmeren kunstwerk van 280.000 euro. Al kan je op BAD ook gewoon rondlopen, je ogen de kost geven en hooguit wat centen vrijmaken voor een frisse Omer. Want al is het opzet commercieel, zo voelt Belgium Art and Design niet aan, en dat is maar goed ook.

BAD, Belgium Art and Design, van 16 tot 19 februari 2017, in het ICC Gent, Van Rysselberghedreef 2, 9000 Gent. Vrijdag en zaterdagavond open tot 22.30 uur. Naast de expo’s en de vintagemarkt zijn er ook workshops, debatten, film- en fotovertoningen.

[wzslider interval=”2500″ transition=”‘slide’”]

 

 


door