Roomin opent kijkwoning aan Gentse Dampoort

1roomin-gent-01cznorRoomin is het pientere online inspiratieplatform van Stephanie Duval en Nele Pieters, twee dames met een passie voor interieur én met een fijne commerciële neus. Hun website is wat te vergelijken met Pinterest, maar dan in het klein en mét een grote troef: je kan meteen doorklikken naar plekken waar je de mooie woonspullen kan kopen, dat scheelt behoorlijk wat zoekwerk zodra je iets in je eigen huis wil. Precies dat doen ze nu ook in de reële wereld: vlakbij de Gentse Dampoort lieten ze interior designer Bart Degryse van Flow Interior een herenhuis volledig inrichten met de producten van twintig grote en soms wat kleinere designmerken. En net zoals op hun Roomin online platform kom je hier ook te weten wat van welk merk is: kleine kaartjes geven je tekst en uitleg, handig.

Dergelijke ‘ervaringswoningen’ zijn een trend. Anke Appel en Geert Hannon begonnen er vele jaren geleden al mee, met Feelathome, in Boortmeerbeek. Ze stellen hun eigen woning vier dagen per week open, en alles wat je er ziet, kan je kopen. Ook meubelgiganten als Ikea zijn ermee bezig, in hun warenhuizen bouwen ze al jaren demo-kamers en -flats. En recentelijk pakten ze in Brussel uit met Gäst, een volledig met Ikeaspullen ingericht écht appartement, waar je – met wat wedstrijdgeluk – je vrienden kan uitnodigen.

Deze Roomin pop-up speelt in op dezelfde behoefte: het toont geen aparte items zoals in een winkel, en het is ook geen woonbeurs, waar alle producenten hun waren naast elkaar aanprijzen. Het brengt alles samen in een echt huis, dat eruitziet alsof er een gezin woont, en waar je meteen zou kunnen intrekken. Zo ‘voel’ je beter het karakter van meubels, verven, verlichting, vloeren en interieuraccessoires. En je ziet meteen wat waarbij past. Dat geeft veel inspiratie, het lijkt wel alsof je een 3D-moodboard binnenwandelt.

Dit concept past helemaal bij de dagelijkse job van Stephanie Duval en Nele Pieters: ze runnen samen RPPRT, dat aan ‘storytelling’ doet voor bedrijven uit de interieursector. Want ze zijn ervan overtuigd dat je als merk best een sterke wederzijdse band opbouwt met je toekomstige klanten. Dat lukt niet met alleen maar advertising, en precies daarom zijn geloofwaardige ervaringsmomenten – zoals in een pop-up herenhuis in Gent – een ideaal middel. Wat daarbij aangenaam is: anders dan in een echte showroom staan er geen verkopers klaar, die commerciële druk is er niet. Wél zijn er mensen aanwezig die iets kunnen vertellen over wat je ziet, of je eventueel kunnen doorverwijzen. Maar je kan er ook zomaar rondwandelen, of een koffie degusteren, heel relaxed allemaal.

Kortom: een kijkwoning als deze is interessant om in rond te neuzen, ideeën op te doen en je eigen creativiteit aan te steken. Want het is vooral een interessante voorzet, met twintig merken maak je geen compleet overzicht van wat er op de markt voorhanden is natuurlijk. Maar dat is ook niet het opzet. En voor wie veel meer wil zien, van over de hele wereld, is er nog altijd Pinterest.

Roomin Gent is elke donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag te bezoeken tussen 11 en 18 uur, Kasteellaan 495 in 9000 Gent. Om de pop-up drie maanden aantrekkelijk & dynamisch te houden, zijn er elke week nieuwe evenementen zoals workshops, kinderdagen, rondleidingen voor professionals, etc. Want de twee ondernemende dames hebben niet alleen een passie voor interieur, ze zijn ook zijn pienter, en hebben een commerciële neus.

Dit zijn de twintig merken die je in het fraai opgedirkte huis kan bezien en betasten: BerryAlloc (vloeren), Blanco Bike Luxury (Gentse gepersonaliseerde fietsen), Bulo (kantoormeubilair), Delta Light (architecturale verlichting), Desco (badkamers), Falcon (fornuizen), Grupa Products (betaalbare verlichting), HUUS (natuurlijke leem- en kalkpleister), Inside (kwalitatieve raambekleding), JAB Flooring (tapijten), Journuit (nieuw merk van betaalbare, comfortabele sofa’s), Kitchen Club (nieuw merk met modulaire, verhuisbare keukens), Kristina Dam (objecten, accessoires, kleine meubels), Lysdrap (luxueus bedlinnen), Niko (schakelaars, ook draadloos), Nill Spring (bedden op maat), Saunaco (duurzaam meubilair), Sigma Coatings (verf, trendkleuren 2017), Stokke (kindermeubilair), Ykoon (handgemaakte meubels op maat).

[wzslider interval=”2500″ transition=”‘slide’”]


door