Vesper: heerlijk zweven over het asfalt

Vesper 00 (c) ZNORBij ZNOR krijgen we tientallen persberichten per week, die nieuwe producten aanprijzen als waren het allemaal ongelooflijk fantastische uitvindingen. Maar de écht grote innovaties of uitzonderlijke ontwerpen zijn zeldzaam. Daarom fronsten we ook onze wenkbrauwen toen er een bericht binnenliep over Vesper, een elektrische step voor een veel vlotter verkeer in en om de stad. Maar goed, we proberen deze strak gedesignde nieuwigheid gewoon eens uit, dachten we. En wat bleek? Die Vesper is écht bruikbaar, en erg leuk zelfs.

De nieuwe, zelfrijdende step weegt maar 10,7 kilo, is 18 km per uur snel en je kan er 30 kilometer ver mee. Dat is volgens de persinfo van de Groenplaats in Antwerpen tot de Grote Markt in Mechelen. Dàt parcours hebben we  niet uitgetest. Maar we zijn er wel mee van in het Oost-Vlaamse Heusden naar Gent gereden, door dorpsstraten, de Scheldedijk op, en een lange rit door het centrum van de stad. Tien kilometer. En wat we niet hadden verwacht: het lukt écht, en het is heel prettig rijden ook. Het lijkt wel alsof je zweeft over het wegdek, het optrekken gebeurt zeer snel en ook de topsnelheid  is oké, rapper zou gevaarlijk zijn.

Is het toffer dan met de fiets? Ja! Het geheim zit in de rijhouding: je staat rechtop op de step, geeft gas en plots zoem je snel vooruit, heerlijk. En de kwaliteit van dit elektrische transportmiddel  doet de rest. Want de Vesper voelt solide en stabiel aan, zit goed in elkaar en is knap gedesignd. En er zitten ook een aantal comfortabele extra’s op die het een premium gevoel geven: vering (handig bij minder goed wegdek!), cruise control (zodat je niet altijd met de duim de gashendel moet indrukken), LED-verlichting vooraan, een controlepaneel met snelheids-, afstands- en batterijmeter. En ook een voorrem die de energie weer recupereert.

Of de Vesper nu meteen een verkoopsucces wordt? Dat betwijfelen we, daarvoor is hij nog te onbekend en te nieuw. En wie er nog niet mee reed, kan haast niet geloven dat je er echt vele kilometers mee kan afleggen. Maar deze step speelt wél in op enkele belangrijke trends, zoals de snelle evolutie naar elektrisch transport, meer innovatieve urban mobility, auto’s die almaar minder gewenst zijn in de steden en.. de wil om anders te zijn dan de anderen. Al laat het verkoopsucces misschien nog wat op zich wachten, dit vervoermiddel is voor sommige verplaatsingen haast ideaal: klein, snel én leuk. Twee nog te bekijken punten misschien: je kan er geen slot aan vastmaken, wat vervelend is als je hem even moet achterlaten. En bijna 11 kilogram is toch nog behoorlijk zwaar om te dragen. Al is dat dragen iets wat je alleen doet op de plek waar je moet zijn, in een gebouw of zo. Want in de andere gevallen ontvouw je hem, zweef je snel en zoemend over het asfalt, en draagt de step jou!

Een Vesper bestaat in zwarte of witte versie en haal je in huis voor 799 euro. Opladen duurt ongeveer twee uur, de batterij houdt het écht lang uit. Prima afwerkingskwaliteit, strak design. Kortom: jammer dat we hem moesten teruggeven, en dat zegt nog het meest.

[wzslider interval=”2500″ transition=”‘slide’”]


door