Charles & Ray Eames, de fotografen

Eames and Hollywood ADAM 03 (c) Eames Office ZNOR
Billy Wilder, met Charles & Ray Eames

Wat zeggen Charles en Ray Eames je? Het waren topdesigners ja, met écht iconische ontwerpen als de Lounge Chair of de Elephant.  En bekend om hun architectuur ook, met hun Eames Houses bijvoorbeeld. Maar wat veel minder mensen weten: ze waren ook verwoede fotografen, bij uitstappen brachten ze makkelijk tien filmrolletjes mee naar huis. Zo bouwden ze in hun leven een indrukwekkend archief op van zowat 850.000 foto’s en dia’s (en dus meer dan de 750.000 zoals hier en daar verscheen).

En ja, ook fotograferen deden ze uitstekend. In de eerste plaats omdat ze het niet alleen deden om herinneringen te bewaren, vele beelden zijn ook gewoon mooi op zich. Met veel aandacht voor lijnen, vormen en kleuren. Vaak hebben ze iets abstracts ook, gaan ze op zoek naar de essentie, naar eenvoud die siert. Net als in hun design en architectuur. Maar wat hun fotografie ook een succes maakt, is de complementariteit tussen Charles en Ray. De eerste zorgde voor het ‘ruwe werk’: het oogsten, de beelden verzamelen. Daarna kwam mevrouw Eames in actie: zij scheidde het kaf van het koren, maakte scherpe keuzes.

Het mooie resultaat die de samenwerking tussen Charles & Ray opleverde,  is nu te zien in het ADAM, het onlangs geopende Art & Design Atomium Museum. Daar startte zopas de allereerste tijdelijke tentoonstelling, Eames & Hollywood. De expo toont alle 240 foto’s van de serie Movie Sets, geschoten op de filmset van regisseur en drievoudig Oscarwinnaar Billy Wilder, die we kennen van onder andere Sunset Boulevard (1950), The Seven Year Itch (1955), Some Like it Hot (1959) en The Apartment (1960). De Eames waren goed bevriend met het koppel Wilder, ze gingen zelfs mee op hun huwelijksreis. En Eames tekende een huis voor Wilder, al werd dat nooit gerealiseerd. In elk geval: het klikte heel goed tussen beide paren. Leuk om te weten: de Eameses ontwierpen zelfs een lounge chair voor Billy Wilder, waarop hij wat kon bekomen tussen twee vermoeiende opnames door. De ligzetel was met opzet nogal smal en zonder armleuningen gemaakt, zodat de regisseur vanzelf wakker werd zodra zijn armen begonnen weg te glijden. De fotografen bleven vooral ook slimme designers.

Als je de exporuimte binnenwandelt, valt meteen de lange, houten structuur op, met tientallen lampen verlicht. Die opstelling refereert overduidelijk aan een filmdecor, aan de stellingen waarmee dat gebouwd wordt, en aan setverlichting. Nochtans is die opvallende constructie de achterkant van de eigenlijke tentoonstelling: aan de andere zijde hangen de foto’s, in twee eerder donkere gangen, waar je ze in alle rust kan bekijken, een voor een. Zestig foto’s worden belicht langs achter, door de ‘setlampen’. De overige 180 beelden uit de serie worden per drie geprojecteerd op een groot scherm achteraan in de zaal. Je kan ervan genieten, gezeten op gemakkelijke stoelen van – jawel – Charles en Ray Eames.

Eames & Hollywood, van 10 maart tot 4 september 2016 in ADAM, vlakbij het Atomium. In dat Art & Design Atomium Museum is ook het permanente en boeiende Plasticarium ondergebracht, het is de moeite om de twee totaal verschillende expo’s in een keer te gaan bekijken.

[wzslider interval=”2500″ transition=”‘slide’”]

Foto’s (c) Eames Office LLC

 


door