Zuchtig werk in de kerk

SONY DSCKoen Broucke, de historicus en beeldend kunstenaar die in 2006 o.a.  ‘Het kabinet van Dr. Hahneman’ installeerde in het Museum Dr. Guislain (een fictieve psychiater die fictieve kunstenaars behandelt, en hun ziektebeelden beschrijft), werkt in alle intimiteit aan een nieuwe Gentse tentoonstelling. ‘Je meurs de soif auprès de la fontaine’ (dichtregel van Charles d’Orléans die verwijst naar de nabijheid én onbereikbaarheid van een geliefde) is de zuchtige titel voor het klein en fijn keramisch werk dat in de Sint-Amanduskapel op Campo Santo zal geherbergd worden.  Brouckes compagnon voor deze tentoonstelling is Gerda Steegmans, keramiste. Al zal met hun beider specialismen weinig rekening worden gehouden, zegt Broucke: ‘Wij hebben de grenzen helemaal overschreden. Ik heb zelf ook geboetseerd. Gerda heeft geschilderd en geglazuurd. In deze tentoonstelling is de keramiek eerder wit en sober van kleur en glazuur. In contrast daarmee staan mijn schilderpotjes (met resten verf) en een aantal tekeningen (die ook over het opdrogen van verf gaan).’ Het resultaat? Een installatie met ‘vrouwelijke kruiken en fallische stempels’ ofte de subtiele confrontatie tussen vrouwelijk en mannelijk kunstenaarschap, en dat in de mooie, serene context van de kapel. ‘Soms begint de relikwie om onverstaanbare redenen terug te bloeden’, dixit Broucke. Wij likkebaarden alvast.

8, 9, 15 & 16 juni 2013, 14-18u, Sint-Amanduskapel, Campo Santo, Sint-Amandsberg.

Tip: Later dit jaar kunt u het werk van Koen Broucke nogmaals zien in Gent: vanaf november op de tentoonstelling ‘Oorlog en trauma’, weerom in het Museum Dr. Guislain.

www.atelierbroucke.com


door